30+ grader

Visar 10 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #5857

      Hej allihopa,
      sista veckor är det extremt varmt i hela Sverige.
      Nu sitter jag på jobbet och märker bara att min kropp och hjärna ge upp. Känner mig alldeles för trött kan knapp hålla mina ögon öppen, att gå är super jobbig känner mig så att jag kommer bara ramla.
      Hur klarar ni är, jag efterfrågade läkaren för en kylkeps och kylvest men kommer inte få detta nu under sommaren dem måste göra en utvärdering kolla hur detta hjälper mig.
      Hur ska man göra när man ska vara ute hela dan och jobba, hur få man sig igång?
      Ni är bäst// Laura

    • #5858

      Hej.
      Jag har själv köpt handledskylare via denna sida: http://shop.rgbhydrovision.com/kylprodukter-stayfocus/halsa/
      Det finns även västar där.
      Mitt landsting bekostar inte de till mig.
      Handledskylarna fungerar bra och är lätt att ha med sig i handväskan. Västen har jag inte provat än. Jag brukar skölja små handdukar i kallt vatten och kyla pannan och huvudet med.
      Extremt varmt i Sverige nu. Har du bett om hjälp av din arbetsgivare? De kan ju köpa in en kylare till dig då de säkert är mån om att du är på arbetet istället för sjukskriven.
      Lycka till.
      Vänliga hälsningar Alex

      • #5859

        Hej @AlexW18,
        tack för dina tips. Jag ska beställa handledskylare direkt. En fråga bara angående det, ska man beställa två eller få man i paket direkt två?

    • #5860

      Hej.
      Priset avser ett par. Längden är justerbar. Jag har otroligt smala handleder men lyckas ändå spänna åt dem. Det är bra att försöka dra åt dem ordentligt så kyler de mer, men inte så hårt så det gör ont.

      //Alex

    • #5861

      Mitt landsting bekostar inte heller kylprodukter.
      Ett tips är att gå in på sidor som säljer produkter till hundar, dem har ofta en sida med produkter till hundföraren och många har kylprodukter till människor.
      Ett tips på sådana sidor är;

      https://www.hansesgarden.se/for-manniskan/
      Dem har kylbandana, kylarmband, kylhalsduk och kylhatt (som tyvärr är slutsåld :'( )

      https://csigora.com/produkter/kylprodukter/for-manniskor/
      Dem har kylbandana, kylarmband, kylhatt och kylvästar men västarna samt hatten var tyvärr slut.

      Jag beställde just kylarmband och kylbandana till mig själv och halsband till hundarna.
      Jag hade aldrig besvär med värme innan MS:en kom men nu är det jobbigt, balansen säger upp sig direkt. Vad jag också har märkt är att min inbyggda termostat är helt trasig för det är närmast plågsamt att bada utomhus då kroppen säger att det är för kallt :O Jag som aldrig har varit en badkruka.

    • #5862

      Över 24-25+ grader och vindstilla så börjar det bli jobbigt för mig, trötta pirriga ben och snurrig i huvudet.
      Dricka mycket kallt vatten hjälper för mig och försöker hålla mig i skuggan så mycket det går utomhus.

    • #5863

      Fattar inte tekniken i dessa… är det en textil dom man blöter och där vattnet dunstar med hjälp av värme som absorberas från huden? Som att svettas?

    • #5864

      Så här står det på csigora; Kyler ner utan att det känns blött, genom att en kylande gel under tyget reagerar av vattnet. Effekt upp till fem dygn! Kan användas gång på gång!

    • #5866

      Jag har det också överjävligt i värmen, vilket framförallt yttrar sig med yrsel som gör det outhärdligt att åka någonstans. Sedan tar det lång tid att återhämta sig. Häromveckan så spydde jag längs vägen, inte gjort det på grund av “åksjuka” sedan jag var liten. I helgen så tog jag i brist på bättre med mig en kylklamp på resan, lite osmidigt men det hjälpte faktiskt till viss del.

      Har funderat på handledskylare innan, men inte fått tummen ur. Men nu klickade jag hem de länkade på en gång.

    • #5928

      Hej! Jag har idag hämtat ut kylband till handlederna. Köpte mina på hansesgarden.se. Men jag tycker inte de kyler ner? Någon med erfarenhet?
      Stod att de max fick ligga i 45 min i vatten. Hade mina liggandes i 30 min, men det händer ingenting… Gelén sväller, men det enda som kyler är vattnet, som sen försvinner när tyget torkat…

      Hittar inga direkta instruktioner på hur man uppnår bäst effekt. Hade så höga förhoppningar på dessa! Hoppas bara det är jag som gjort något tokigt.
      Tacksam för svar!
      🌸

    • #5953

      Hoppas ni hittar sätt att kyla ner er där ute!
      För mig går det mystiskt upp och ner med värmetoleransen…. Just nu är det väldigt ner tyvärr. Har varit så några dagar men jag tror det kommer att lätta igen.
      Tycker kylklamp funkar bäst av det mesta som jag prövat i bärbar väg. MEN – glöm inte att linda in kylklampen i typ en handduk innan du håller mot huden. Jag somnade med kylklamp mot handleden och fick en rejäl “kylblåsa” !?! Såg ut som som en brännblåsa.

      Skickar en styrkekram till alla er som behöver det just nu!

    • #5975

      Hej!
      Jag hoppas att det har blivit något svalare där ni bor. Jag har inte påverkats av värmen men däremot verkar temperaturförändringar sätta igång MS:en. Känner någon av er av sådana? Jag är ganska ny i det här så känningarna kan bero på annat också, tänkte att jag ändå skulle kolla
      Ha det fint!

Visar 10 svarstrådar

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

En sida för dig som är ung och har Multipel Skleros.