Hjärntrötthet

  • Författare
    Inlägg
  • #9503

    Hej! Har väldigt ofta jobbig hjärntrötthet undrar om någon har tips på hur man kan underlätta den/ bli av med den?

  • #9505
    Edd
    Edd

    För mig hjälper det ibland att ta en kort tyst paus för mig själv, lägga mig ner en stund och inte göra någonting. Träning är också en räddning i det stora hela om man orkar med det, särskilt att komma ut och springa regelbundet. Framförallt viktigt att lyssna på kroppen och hjärnan tycker jag, våga vila när jag känner att jag behöver det och inte alltid ”hänga på” alla andra.
    Hoppas något av detta kan hjälpa dig, jag kämpar också mest med hjärntrötthet och har verkligen inte luskat ut alla knep än. Hoppas kunna hitta fler!
    🌞🌻

  • #9508

    Fysisk aktivitet är bra! Och ja, jag vet exakt hur irriterande det rådet kan vara när man knappt orkar med något alls. Hur ska man då orka träna också? För mig blev lösningen för att komma igång att rehabträna med förebyggande sjukpenning. Nu orkar jag både träna regelbundet och jobba heltid.

    Pauser är också bra. Jag har personligen väldigt svårt för det så nu har jag lagt in min kalender för att komma ihåg. För en del kanske dricka kaffe och snacka med kollegor är bästa återhämtningen och för andra kanske det är att dra sig undan till vilorummet ett tag och lägga sig ner. För många vet jag att mindfulness hjälper, det funkade tyvärr inte för mig.

    Det finns också mediciner som kan hjälpa, men det brukar vara ett alternativ först när man testat andra åtgärder. Jag tar nu Modafinil, det hjälper att få bort den värsta hjärndimman men är inget uppåttjack direkt så jag behöver ändå mina pauser och min träning.

  • #9511
    Mas
    Mas

    Stämmer in i kören om fysisk aktivitet!
    Framförallt konditionsträning som enligt beprövad erfarenhet visar sig påverka den mentala orken.
    Att begränsa intryck hjälper även mig att fokusera på det jag gör och inte slösa energi i onödan. Tex lysna på musik för att skärma av från störiga ljud/musik, träna på tider när det inte är så mycket folk, ha ordning och reda om kring sig vid tex matlagning, bli mer fyrkantig helt enkelt.
    Ta pauser. Både kortare och längre.

  • #9516

    +1 på träning. I mitt fall simning eftersom jag är spastisk, vattnet lastar av musklerna. Är slut i huvudet efter träning också – men det funkar i längden.

    +1 på musik / avslappning. Skäm bort dig själv med ett par bra (och bekväma) hörlurar. Kanske inte spela för mycket up-tempo, kontraproduktivt? 😉

    @mas skrev om ordning och att begränsa intryck. +1 på det också, stökiga restauranger och överfulla butiker är obra. Ordning och reda ger lugn, jag slipper slösa energi på att leta efter verktyg och ingredienser.

    Tog Modfinil i över ett år (funkade, men ingen revolution). Har precis gått över till Elvanse Vuxen, den fungerar bättre (är dock inte helt lätt att få förskriven – alla läkare får inte förskriva den ens).

  • #9517

    Håller verkligen med, träning och pauser/begränsa intryck.

    Jag kan plötsligt bli akut trött, och lever som tur är ett liv där jag oftast har möjlighet att lägga mig och vila en stund då. Jag brukar ligga på sängen med ljuset släckt, gärna sova en halvtimme. Viktigt att tänka på att mobil-scroll och liknande kan kan bidra till mer trötthet, så för mig fungerar det bäst att stänga av alla yttre intryck.

    Jag har hört om andra som har fått ett vilorum eller en säng/soffa på jobbet där man kan ta pauser vid behov.

    Sen har jag vissa saker jag VET att jag blir utmattad av varje gång. Som att vara inne i centrum bland mycket folk. Så det försöker jag att inte göra så ofta, eller bara när jag ”har råd” att använda all min energi på det.

    Du kan testa att ta upp det med en MS-sjuksköterska, de borde ha en del tips.

  • #9521

    Jag kan verkligen känna igen mig i allt detta. Nu vet jag att jag inte är ensam. Har länge trott att det bara varit jag med dessa problem. Känns bra att få det bekräftat att man inte gnällt för sig själv i onödan.. Har fått nya krafter nu och jag vet att den här MS går att reglera om man kan anpassa sig därefter och sätta upp ”lagom” mål och ta det i sin takt. Blir mycket hjärntrött mellan varven. Att minska intrycken där det finns utrymme är mitt goda råd.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

En sida för dig som är ung och har Multipel Skleros.