Mabthera och biverkningar

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #11764

      Hej,
      Är det någon annan som har märkt av biverkningar av Mabthera.

      Jag fick min infusion (i vänster arm) i fredags och igår började min vänstra Axel göra ont, det gör ont att lyfta armen, axeln känns tung och jag känner mig allmänt stel på den sidan. Högra sidan är utan några som helst problem.

      Det har nu gått ett år sedan min Axel sist gjorde så här ont och det har gått ett år sen min senaste infusion. När jag tänker tillbaka så har axeln gjort ont efter infusionerna.

      Är det bara jag som har denna biverkning? Om det finns fler, har ni några tips på hur ni hanterar det?
      Jag har testat tejp, voltaren och massage. Allt hjälpte en liten stund men efter några veckor försvann smärtan av sig självt.

    • #11765

      Hej, Mabthera är den enda bromsmedicin som jag inte har fått några biverkningar och känner inte igen det du beskriver. Skönt att det försvann av sig självt.

    • #11766

      Det är inte några symptom jag känner igen, inte ens den gången jag fick en veninflammation. Däremot sänker ju mabthera ditt immunförsvar, speciellt just efteråt, så om du hade en inflammation eller infektion någonstans låter det fullt rimligt att den bröt ut

      • #11767

        Alga för mig är det precis tvärt om. Min ryggvärk försvinner när jag fått min infusion. Hade mycket ryggvärk innan jag började med Rituximab, men det försvann när jag började. Och nu senast när jag väntat nästan ett år på påfylling (pga coronan) så kom värken tillbaka, men försvann igen efter påfyllningen.
        Rituximaben ska ju ta bort inflammation så det är nog inte rimligt att en sådan ska blossa upp.

    • #11773

      Ja, du har helt rätt. Det är jag som tjorvade ihop det. Mabthera sänker inflammation men kan göra dig mer infektionskänslig. Tack för rättningen!

Visar 3 svarstrådar

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

En sida för dig som är ung och har Multipel Skleros.