Mabthera tappa hår?

  • Författare
    Inlägg
  • #5022

    Tappar man hår utav mabthera?

  • #5023

    Sol

    Jag har tappat massa. Har kala fläcker på sidorna av huvudet. Naglarna är också katastrofala! 😥😥

    • #6883

      Hej.. Jag fick kalfläck på 3 ställen.. sååå jävla jobbigt testade allt möjligt . Sen köpte jag nåt från Turkiet som har hjälp jätte mycket o kalfläckarna e borta nu.. När jag pratade med min läkare sa hon först Nej det har inte med Mabthera att göra/ sen visade att man fick av det Alopecia..

    • #7353

      Hej Cassy!

      Vad är det du köpt i Turkiet, kan du dela namn eller bild.
      Tack så mycket 🙏

  • #5024

    Jag har tappat massa hår också o likaså naglarna 😞😏

  • #5025

    Jag har inte tappat hår. Men så har jag rätt tjockt hår, vet inte om det har nåt med hårväxt att göra.

  • #5026

    Jag går också på Mabthera och har också märkt mycket sämre kvalité på mitt hår… Tappar hår och det känns aldrig ”friskt”.

  • #5027

    Åh herregud nej nej nej

  • #5028

    Trodde först det berodde på annat men nu när jag såg denna tråden faller bitarna på plats…

  • #5029

    Sol

    Gå med i mabthera gruppen på facebook!

  • #5039

    Ni som sagt att ni märkt av det i samband med Mabtheran, hur långt in i behandlingen har ni märkt detta?

    • #5042

      Fick tredje behandlingen för två månader sen.

    • #6730

      Hej ,
      Snart 11 december , ska jag få tredig gång , jag är rädd att tappar hår mer igen 😭😭😭😭😭 snäll jag vill inte hur går det för dig nu????

  • #5040

    Känns skönt att det inte bara är jag. Jag har haft jätte tjockt hår och den senaste veckan har jag tappat mer än hälften! Törs knappt kamma eller tvätta håret längre! Har fått 3 st behandlingar med mabthera!
    Tänker inte fortsätta…

  • #5041

    Ska det vara på det här jävla sättet att man tappar hår från vänster till höger kommer jag fan tacka nej till mabthera behandlingen. Känns ju fan då som man gör en cellgiftsbehandling mot sin ms. Och när man pratar med sin läkare om biverkningarna får man höra ”Men du frida, oroa dig inte mabthera har knappt några biverkningar” sen när man går in på internet läser man om folk som dött utav det. Helvetes ****** ungar som inte kan säga sanningen till mig!

    • #5043

      Grejen är ju att man får väga fördelar mot eventuella nackdelar. Jag är också skiträdd för att tappa hår, men jag är ännu mer rädd för att sjukdomen ska få härja fritt och leda till kvarstående funktionsnedsättningar. Sedan så är det så att Mabthera har förhållandevis få biverkningar jämfört med andra bromsmediciner, och håravfall är en biverkning på andra mediciner också. Men det innebär ju inte att det drabbar alla. Din läkare ljuger inte för dig, om du läser evidensbaserade studier och väl underbyggd fakta i kombination med andra patienters erfarenheter så kommer du få en tydligare bild av läkemedlet. 🙂

  • #5064

    Aldrig hört om hårbortfall vid Mabthera men jag har märkt att jag tappar lite mer hår sedan jag fick min diagnos, men det kan å andra sidan bero på mina gener. Jag har hela tiden förväntat att tappa hår efter att ha sett både farsan och farfar, och jag tycker inte det är en stor grej öht faktiskt. Förstår att man ser annorlunda på det om man är kvinna. Vad kan man själv göra för att maximera hårproduktionen? Om man gör sånt själv kanske man får bättre produktion och hamnar på plus minus noll?

  • #5068

    Min neurolog ringde idag och förklarade att håravfall kan vara en biveffekt av Mabthera. MEN att det oftast är under en period, sen att det går tillbaka till det ”normala”. Ska även ta en del blodprov och se så att allt i övrigt är i balans. Kanske ni kan be era neurologer om samma sak? En koll på vitaminnivåer och dylikt.
    Samtidigt som det är sjukt jobbigt med den här typen av biverkning, så är jag sjukt tacksam över att denna medicinen finns, då den fungerar super mot min ms. Så ytligheten i mig får faktiskt ställa sig åt sidan, hellre håravfall än ett hårt skov som påverkar mig livet ut.

  • #5130

    Jag har underligt nog inte fått det minsta håravfall av mabtera. Jag har snarare fått tvärtom att mitt hår växer som ogräs.

    Då var det värre för min del innan jag behandlades för köldkörteln i tonåren, då höll jag på att bli flintis.

  • #5289

    Jag har fått Mabthera totalt vid 3 tillfällen nu och har inte märkt något håravfall ännu. Kanske att håret är lite tunnare, men det är inte så farligt.

  • #5311

    Albert har svarat på en fråga om Mabthera och håravfall som kan vara intressant för er att läsa. Ni hittar den här: https://ungmedms.com/2018/04/svar-om-haravfall-ms-trotthet-ocrevus-graviditet-amning-och-lungrontgen/

  • #6729

    Hej
    Jag har tappat mycket hår pga mabtera, jag vill inte mer
    Jag äter b7, vitamin d, kropp, zink omega 3
    Men hjälper inte detv, det är håravfall
    Min kraft blev mindere , jag har problem med min hand

    • #6731

      Vad säger din läkare?

  • #6733

    Hen säger Inget special, det kan vara stress att påverka , annars är hon nöjd med mabthera, jag själv älskar mabthera men bara håravfall kan jag inte försätta. 😭😭😭

  • #6748

    Hej.
    Jag tappade mycket hår i början av mina behandlingar men tycker att det lugnat ned sig nu. Inne på min 6.e behandling.
    Förhoppningsvis är det så att de lugnar ned sig.

  • #6760

    Hur snart efter behandling har ni märkt skillna? Jag har planerat in min första behandling 10 dagar innan min examenscermoni och bal. Jag är väldigt fäst vid mitt hår och har alltid haft fantastisk hårkvallitet som fått frisörerna att häpna. Era erfarenheter gör mig superorolig. Och jag förstår att inte alla drabbas men det hade varit ett hårt slag om jag förlorar mitt hår till balen…

    • #6766

      Det ska nog inte vara några som helst problem, de som upplevt håravfall har varit inne på sin 3e dos om man läser inläggen högre upp, dvs runt 1,5år 🙂

  • #6761

    Hej.
    Jag har inte tappat så pass att det syns, men då jag har otroligt mycket hår. Det är säkert från person till person om man tappar något alls, lite eller mycket.

  • #6767

    Hej.
    Har glesnat lite i pannan så gubb-vikarna blivit lite större!
    Men kan vara åren med!
    Efter 30 är man ju ej 20 längre!

    Har dock väldigt tjockt hår och i duschen efter torkning så är det väldigt många strån på golvet.
    Inget större problem än men vi sir!

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

En sida för dig som är ung och har Multipel Skleros.