Malin

  • Författare
    Inlägg
  • #9548

    Hej! Jag fick min diagnos i december, och min första mabthera dos den 23/12. Sen dess har jag haft en sjukdomskänsla i kroppen, svårt att förklara men hängig, som vi kallar det när man inte har feber men ändå känner sig sjuk, finns kanske annat bättre ord för det.
    De första veckorna va det hela tiden, men nu är det kanske varannan dag.
    Min MS sköterska säger att dom inte hört detta innan som biverkning, och jag har tagit tester på min vårdcentral men har ingen infektion eller nått i kroppen.

    Nån annan som varit med om detta?

  • #9549

    Jo så blir jag också av Mabthera. Det brukar försvinna successivt efter några veckor på mig. Brukar alltid få medicinen på onsdagen och sen vara ledig fram till måndagen för att hinna återhämta mig lite grann.

  • #9552

    Brukar också bli dålig efter behandling av Mabthera. Har hört att det kan bero på hur sina värden ser ut innan och att det inte alltid är lämpligt att få behandlingen. Sedan har jag personligen haft så pass dåliga värden att jag troligtvis inte kan få Mabthera fler gånger.

    Någon som vet vad man kan få istället?

    • #9553

      @msalec10
      Dom sa inget om att mina värden va dåliga, så jag gissar att de va ok.
      Hur länge brukar det sitta i för dig? Jag har haft det så här i en & en halv månad nu, så börjar bli riktigt less på det ;(
      Har du nått tips på hur man frisknar till från detta snabbare? Hur brukar du hantera det?

    • #9554

      Dom tar ju alltid prover innan för att vara säkra.
      Var inte meningen att göra dig orolig.
      Eftersom du precis fått din diagnos ska du nog ta det lugnt.
      Du kanske har ett skov, infektion eller nedsatt immunförsvar just nu.
      Se till att få i dig näring och vila så ska det nog bli bättre.
      Skov är ju så olika, symtom och tid. Stressa så lite som möjligt.
      Leva sunt utan stress är mitt sätt att återhämta mig.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

En sida för dig som är ung och har Multipel Skleros.