Svider i ögonen ..

  • Författare
    Inlägg
  • #5151

    Halloy

    Har läst att flera råkat ut för ögoninfektion efter dem fått mabthera, har aldrig i mitt liv fått det innan. Nu efter ca 3 månader efter min första behandling med mabthera så känns det som om det svider konstant i ögonen, likande känsla som när man hackar lök. Är detta vanligt eller borde man söka hjälp mot det? Har haft svidande känsla i nästan 2 veckor som inte ger med sig. Var till apoteket och fick ögondroppar clear eyes av apotekaren, har inte hjälpt ett dugg… tvärtom.
    Varav nu undrar jag om fler fått likande symptom och när det gett med sig, börjar bli tokig..

    Tack på förhand 👀

  • #5154

    Hej Isabel,

    Jag har exakt samma problem fast med Tysabri. Så fort jag började med Tysabri så började jag ögonen svida liksom lite när som helst utan att jag gjorde något.

    Först trodde jag att de kanske var sminket eller att jag hade petat mig i ögonen men jag slutade med smink och det kom lika ofta ändå så jag gick till en ögon doktor och där sa han att dem är JÄTTE uttorkade och köpte droppar med det hjälper inte alls 🙁

    Nu har jag börjat med Membrasin som jag har läst ska vara väldigt bra för torra slemhinnor så håller tummarna!

  • #5158

    Hej Isabel !
    Jag fick min första mabthera i december. Under veckan började svida i vänster öga och den blev sämre. Ögat är röd och rinner. Besökte läkare i torsdags och konstaterat ögoninflammation . Jag kan inte säga att det berör på behandlingen för att jag hade den innan några gånger.

  • #5163

    Ja har fått problem med ökentorra ögon, inget som jag trodde hade varken med MS eller Mabthera att göra inledningsvis när jag ringde VC för råd. De hävdade att MS i sig kan ha den inverkan, vilket kanske låter rimligt i och med att man även kan få problem med torra slemhinnor osv. Det är ett helvete, går åt mängder med ögondroppar. Nu senast fick jag några på recept, så det blir nog lite billigare åtminstone (även om de bästa för mig, Thealoz Duo, nog inte kan skrivas på recept).

  • #5170

    Jag har tvärtom rinner och svider nå hemskt i ögonen. Säkert ögoninflammation ..
    Tack för era svar, känner mig något klokare. ✨

  • #5172

    Ja dem svider som attan och sen rinner! Jätte jobbigt! Hoppas du hittar något som funkar🌸

  • #5173

    Återkommer med svar när jag kollat upp dem ✨👌🏼

  • #5180

    Hej, jag har haft återkommande ögoninflammationer varannan vecka i ett år.. misstänker Mabthera. Har just avslutat en ögongelkur med antibiotika igår. Och idag..ny ögininflamnation med var och rött vänsteröga.. suck. Börjar ge upp..måste vara vårt sänkts immunförsvar.

  • #5201

    Hej, kanske är det Mabtheran eller något annat… men känner också av sveda i ögonen.
    Berätta gärna hur det går med Mebrasin, ni som prövar det, eller om det finns andra ”knep” att ta till.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

En sida för dig som är ung och har Multipel Skleros.