Tecfidera

  • Författare
    Inlägg
  • #10450

    Hej,

    Ni som går/har gått på Tecfidera.
    När kom era biverkningar? Gav det med sig efter en tid eller avbröt ni behandlingen direkt?

    Jag går på Tecfidera nu och efter två veckor började jag få magsmärtor som inte var från denna värld alltså. Min läkare vill att jag ska hålla ut lite till, men kommer det ge med sig?

    Hur har det gått för er andra? Det är ju sjukt segt att gå runt med magont hur länge som helst lixom….

  • #10451

    Jag har precis börjat med recfidera också, efter att ha haft Plegridy en ganska lång period med hemska biverkningar som blev bättre, men levern klarade inte av det till sist.

    Tecfidera fungerar väldigt bra för mig hittills, jag har precis påbörjat full dos efter intro-doseringen. Jag har fått s.k ”flusher” vid 2 tillfällen, inte så farliga dock. Vid båda tillfällena åt jag inte mat i samband med att jag tog medicinen, så det gör jag fortsättningsvis. Inte mycket att komma med, men hoppas det blir bättre för dig.

  • #10452

    Hej! Jag har gått på Tecfidera i snart 3 år. Hade en månads upptrappning och mådde illa och hade magsmärtor bitvis. Testade omeprazol (finns receptfritt) under den tiden och såg till att äta innan jag tog tabletten.
    För mig släppte det ett par veckor efter upptrappningen var klar och jag har inte haft biverkningar (eller nya plack) sedan dess.
    Se till att äta innan så du inte tar den på tom mage. Hoppas det ger med sig!

    • #10454

      Jeanettetel, tog du omeprazol vid båda tillfällena du tog tabletten då?

      Har varit väldigt noga med att äta just när jag tar tabletten eftersom jag läst så mycket om det. Vid ett tillfälle tog jag den med drickyoghurt för jag hade ätit mat en timme innan typ så var inte ens hungrig. Men kanske det som gjort att det löst ut allt då?

    • #10455

      Vet inte hur känsligt det är, men vi är alla olika. Jag kan ta ett knäckebröd eller två och det räcker. Har även ätit vanlig yoghurt utan tillbehör utan konstigheter men min kropp kan ju vara van vid det här laget och din försöker fortfarande vänja sig.
      Skulle det klia på kroppen rekommenderar jag Loratadin (reeptfri allergitablett). Vet inte varför men har ett par i min närhet som käkar Tecfidera och som upplever att det hjälper nästan omgående.

      Vad gäller omeprazolen tror jag det är en tablett om dagen som gäller så ta den varje morgon. Det är 14 eller 28, tror jag så det bör ju räcka för din upptrappning åtminstone 🙂

  • #10453

    Hej!
    Jag började med Tecfidera i maj o efter 2 veckor fick jag obeskrivliga magsmärtor o sprang på toa 10 ggr per dygn i 3 dagar, sen stabiliserade det sig o dag 6 var jag rätt bra.
    Har inte haft några magsmärtor sen dess.
    Jag får stickningar i ansiktet då o då, speciellt 2 timmar efter jag tagit medicinen.
    Hoppas du slipper dessa magsmärtor snart!!!

  • #10456

    Jag klarade inte av biverkningarna magsmärta illamående kräktes. Sängliggandes till sist .
    Röd som en tomat flera gånger om dagen .
    Usch hemsk
    Fick byta till Aubagio istället .

    • #10457

      @saga98 Som Therese säger så finns det ju andra att byta till så kör inte in i väggen, blir det outhärdligt, kontakta neurologen!

  • #10458

    Har funderat på att byta medicin men jag tycker det är så skönt med tabletter. Är väldigt rädd för sprutor. Annars hade jag nog bytt redan 🙁 Men jag sitter och funderar på om jag ska ge upp nu, för det är ju sjukt att man ska behöva gå runt med denna smärtan. Har varit sängliggandes snart 6 dagar nu… Men så tänker jag att det kanske går över typ nu, då är det kanske onödigt att ge upp efter dessa dagars kämpande. Men samtidigt, det kanske inte går över alls heller…. Många tankar och funderingar!

  • #10470

    Hur har det gått för dig? Jag börjar min behandling med Tecfidera närmsta dagarna och är minst sagt nervös.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

En sida för dig som är ung och har Multipel Skleros.