Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 341 till 350 (av 717 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • Qbert
    Keymaster
    Post count: 738

    Vad hette artikeln?

    Qbert
    Keymaster
    Post count: 738

    Ok, då har de redan börjat glesa. Det är ju bra. 🙂 En nyfiken side-note är om huruvida de väljer att glesa trots eller på grund av låga CD19/CD20-nivåer. Dvs om de väljer att glesa Mabtheran trots att du börjat återbilda cellerna som trycks ner eller om de gör det för att de är extremt låga/obefintliga. Är lite nyfiken på hur de prioritera mellan infektionskänslighet och broms mot MS.

    Men… hur immunoglobulinnivåer påverkar sänkan borde de ha koll på i primärvården. Om inte annat borde du kunna få nått sorts utlåtande från din neurolog om detta.

    Qbert
    Keymaster
    Post count: 738

    Hej @Jonas,
    Har inte detaljkoll men det är vanligt att man glesar Mabthera vid infektionskänslighet. Hur länge har du tagit Mabthera? Hur ser dina CD19 / CD20 -värden ut innan infusionerna?

    Kan detta vara av intresse: https://onlinelibrary.ectrims-congress.eu/ectrims/2019/stockholm/279398/susanna.hallberg.risk.of.hypogammaglobulinemia.in.long-term.treatment.with.html

    Qbert
    Keymaster
    Post count: 738

    Såhär i hetsiga juletider väcker jag detta lite äldre ämne igen.

    Än så länge finns ingen storskalig studie på just kopplingen mellan stress och MS. Men det finns studier som visar på orsakssamband mellan skovfrekvens och stress hos autioimmuna sjukdomar såsom IBD. I samtal med en framstående forskande MS-neurolog så fick jag höra att de inte riktigt vet hur stress påverkar MS. Hen sa dock att det troligen är en av många bidragande faktorer som leder till att sjukdomen bryter ut från första början och kanske ökar det skovfrekvensen. Det behövs mer forskning på specifikt MS.

    Qbert
    Keymaster
    Post count: 738

    Har gjort LP vid tre tillfällen (lång historia om varför). Första gången liggandes och de andra två sittandes. Fick lägeshuvudverk efter första gången. Den höll i sig i lite mer än en dag och var jobbig men hanterbar så länge som jag låg ner.

    Har hört att eventuella biverkningar har och göra med hur väl hålet sluter sig efter sticket. Kan vara intressant att fråga neurologen om detta. Om du vill kan du göra det här: https://ungmedms.com/category/fraga-neurologen/

    Qbert
    Keymaster
    Post count: 738

    Ja, det ska bli skitkul!
    Det är ju viktigt att skapa något där alla kan vara med.

    Qbert
    Keymaster
    Post count: 738

    Vet du vad, vi har faktiskt ett möte på torsdag inför att göra precis just det i vår! 🙂 Stay tuned!

    Qbert
    Keymaster
    Post count: 738

    Jag kommer! Tar med mig lite pins också till de som vill ha.

    Kom och säg hej vetja! 😀

    Qbert
    Keymaster
    Post count: 738

    Hej! Jag går på CFN och det är inte fråga om några större summor. Tror att det är fråga om nån enstaka hundralapp. Det är skillnad mellan om du får medicin på plats eller om den hämtas ut på apotek.

    Detta belyser en intressant skillnad. När jag fick Tysabri 1 gång i månaden för en kostnad på ca 24000 / månad så fick jag betala 100 kr / medicineringstillfälle. Låt säga att jag skulle ha fått en tablettmedicin som hämtas ut på apotek så skulle jag ha fått betala 2300 kr direkt vid första uthämtningen för att sedan slå i högkostnadsskyddstaket. Jag tror att det är så det fungerar.

    Nån annan som vet?

    Qbert
    Keymaster
    Post count: 738

    Snabb googling gav:
    – “supratentoriella” = i stor-hjärnan.
    – “Ingen patologisk kontrastuppladdning” = Inga aktiva inflammationer (Yey!)
    – Inga nytillkomna plaque = Du har inte haft någon inflammation som lämnat plaque sedan förra magnetkameran.

    Dvs, det ser skitbra ut. 🙂

Visar 10 inlägg - 341 till 350 (av 717 totalt)