Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
som svar till: Coronaviruset #9714
Jag vill tipsa om hashtagen #MSCOVID19 som (i alla fall på Twitter) listar faktiska fall med MS-patienter som fått COVID-19!
som svar till: Coronaviruset #9683Nu har Svenska MS-sällskapet lagt upp info på sin sida:
http://www.mssallskapet.se/wp-content/uploads/2020/03/MS-S%C3%84LLSKAPET-REKOMMENDERAR-CORONAVIRUS-COVID-19.pdfsom svar till: Tysabri och Corona #9676Enligt vad en av Sveriges främsta experter har uttalat sig om riskerar du inte, på grund av din medicinering, att drabbas hårdare är andra i din ålder på grund av din medicinering. Men sen hur MSen påverkas av att vara sjuk i influensa vågar jag inte uttala mig om.
COMBAT-MS har nu lagt upp ett dokument på deras Facebooksida med frågor och svar: https://facebook.com/groups/1799622707030852/
Man måste vara Facebook-medlem men de skriver att de är ok med att man distribuerar dokumentet vidare. Så här är en .pdf-version:
https://ungmedms.com/wp-content/uploads/2020/03/QA-about-corona-virus_answer-by-ASV-AFH-FP-ND.pdfDär står det: ”Natalizumab is in my opinion unlikely to confer a strong risk for an aggravated course or an infection with coronavirus.” (Natalizumab = Tysabri)
som svar till: Coronaviruset #9669Behöver du säga att det är på grund av din MS?
Om du säger att du är lite krasslig vill de ändå inte ha dig på jobbet och borde låta dig jobba hemifrån.På 1177 säger dom att man i Stockholmsområdet ska hålla sig hemma även vid milda symptom:
“Det är viktigt att du som har symtom som feber, hosta, snuva och halsont, följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och:
– Inte träffar andra personer än dem du bor med.
– inte reser med, buss, tunnelbana, tåg eller flyg.”som svar till: Nån som tar Mabthera (rituximab)? #9661Hej allihopa!
Med anledning av Coronaviruset så dubbelpostar jag här, så att ni som går på Mabthera får denna info också.COMBAT-MS har nu lagt upp ett dokument på deras Facebooksida med frågor och svar gällande coronaviruset: https://facebook.com/groups/1799622707030852/
Man måste vara Facebook-medlem men de skriver att de är ok med att man distribuerar dokumentet vidare. Så här är en .pdf-version:
https://ungmedms.com/wp-content/uploads/2020/03/QA-about-corona-virus_answer-by-ASV-AFH-FP-ND.pdfHoppas att detta kan vara någon till hjälp.
som svar till: Coronaviruset #9653Tror att han missade att skriva ut namnet Tysabri utan nämner substansnamnet Natalizumab.
Där står det: “Natalizumab is in my opinion unlikely to confer a strong risk for an aggravated course or an infection with coronavirus.”
som svar till: Coronaviruset #9646Bra länk! Jag fyller på med mer info.
COMBAT-MS har nu lagt upp ett dokument på deras Facebooksida med frågor och svar: https://facebook.com/groups/1799622707030852/
Man måste vara Facebook-medlem men de skriver att de är ok med att man distribuerar dokumentet vidare. Så här är en .pdf-version:
https://ungmedms.com/wp-content/uploads/2020/03/QA-about-corona-virus_answer-by-ASV-AFH-FP-ND.pdfsom svar till: Coronaviruset #9641I Facebook-gruppen som jag länkade till ovan svarade en av Sveriges främsta experter Anders Svenningsson (för en vecka sedan) såhär:
“Man kan utgå från att en eventuell infektion med Coronaviruset blir allvarligare om man står på immunsänkande läkemedel. Extra försiktig bör man vara om man står på Mabthera.
…”Sen hur allvarligt det blir måste ju variera mycket beroende på ålder och övriga faktorer. Men hur mycket det skiljer sig lär man inte veta.
som svar till: Coronaviruset #9634Det står enl del, framförallt relaterat till Corona och Mabthera på COMBAT-MS Facebook-sida: https://facebook.com/groups/1799622707030852/
som svar till: Har ni vaccinerat er mot influensan? #9615Nu har Svenska MS-sällskapet publicerat nya riktlinjer kring MS och vaccination!
Ni hittar dom här: http://www.mssallskapet.se/wp-content/uploads/2020/02/Rekommendationer-g%C3%A4llande-vaccination-vid-MS-.pdf
-
FörfattareInlägg


