Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
som svar till: D vitamin? #10619
Om du har det på recept så är det garanterat kvalitetskontrollerat. Vad jag förstått så måste allt som säljs i ett fysiskt apotek vara det. Men inte i kosttillskottsaffärer eller via nätapotek.
Däremot kan man hitta samma produkter som finns på apoteken via nätapoteken. Tyvärr får de fysiska apoteken inte sälja D-vitamin med högre nivåer än RDI receptfritt. Så det blir lite besvärligt och dyrt om neurologen inte vill skriva ut det på recept.
som svar till: D vitamin? #10616Hej igen, upptäckte att länken till Livsmedelsverkets analys av D-vitaminkosttillskott inte funkade. Den är uppdaterad och skall vara: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2016/kontrollprojekt-2016–vitamin-d-i-kosttillskott-rapport-nr-21-2016.pdf
Det jag tycker är anmärkningsvärt var hur mycket det, i vissa fall, skilde mot vad som står på förpackningen. Ett av dom innehöll tex 2,9 ug när det stod 50 ug på förpackningen. Dvs 17 gånger mindre! En annan innehöll 90% för mycket vilket i det fallet blev en skadligt hög dos.
som svar till: D vitamin? #10612Hej @saracarlsson!
Det här är ett ämne som jag har nördat in mig på mycket 😀
Jag och @imni jobbar på en uppdaterad version av livsttilsråds-inlägget som du hittar här: https://ungmedms.com/2018/08/livsstilsrad-for-dig-med-ms/
I den kommande versionen skriver vi såhär:
“Kopplingen mellan MS och D-vitaminnivåer har det forskats en hel del kring, och det har kommit en rad studier, [63-72]. Man har sett att högre D-vitaminnivåer korrelerar mot lägre skovfrekvens, [64,70], och en översiktsstudie från 2017 rekommenderar en daglig D-vitamindos på 2000-4000IU, vilket motsvarar 50-100 µg per dag, [64].Det bör nämnas att nätapotekens D-vitamintillskott kan ha oerhört felaktig dosering https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2016/kontrollprojekt-2016–vitamin-d-i-kosttillskott-rapport-nr-21-2016.pdf. Så be om recept från din neurolog eller köp kvalitetskontrollerade produkter från ett fysiskt apotek. Då de ofta inte har högre doseringar än RDI så får man, i så fall, ta flera tabletter i stället. Tänk också på att en högre dosering nödvändigtvis inte är bättre.”
Jag har också skrivit om D-vitaminsituationen här:
https://www.spetspatienterna.se/las-inte-for-mycket-pa-internet-ms-och-d-vitamin/D-vitamintillskott var en s.k. “Hot topic”-diskussion på forskningskonferensen ECTRIMS för ett år sedan (över 9000 deltagare från hela världen). Där landade de, i en paneldebatt, att 3000 IE borde kunna vara bra för de flesta. Det är tillräckligt mycket för att kunna ge en effekt men inte en så stor mängd att det kan göra någon skada.
som svar till: Byta läkare? #10599Kan påpeka att du har all rätt att byta läkare och det behöver inte vara något konstigt.
Rent allmänt så kan personkemin inte funka oavsett hur kunnig läkaren är. När det är en så viktig relation så är det viktigt att byta om det inte funkar.
Har du en MS-sjuksköterska som du kan rådfråga? De brukar ha koll och kan ofta hjälpa med sånt här.
som svar till: Psudoskov pga inte fått mabthera? #10593Om du inte mår bra så tycker jag att du skall höra av dig till kliniken och rådfråga dom. Hur bra mabtheran fungerar går att mäta med ett blodprov. Misstänker man ett nytt skov behöver det utredas.
Lycka till!
som svar till: Nån som tar Mabthera (rituximab)? #10485Hej och varmt välkommen hit till oss!
Jag känner igen mig och frågade faktiskt min neurolog om detta nyligen. Har ofta känt av mina MS-symptom mer i slutet på medicineringsintervallen. Har känt så både på Tysabri och på Mabthera och trots att de fortfarande har full bromsande effekt.Han sa att många patienter beskriver detta men att de inte riktigt vet varför. För vad de kan mäta så tyder inte detta på att medicinen har slutat fungera. Han sa också att de inte ens vet hälften om vad som händer i kroppen på så detaljerad nivå och att de inte har någon bra förklaring i nuläget. Men det verkar inte vara farligt eller tyda på att medicinen inte fungerar.
som svar till: Den stora kosttråden #10483Spännande! Ska ta tag i fastandet igen. Frustrerande att ha så lågt BMI bara.
som svar till: Coronaviruset #10430Hej!
MS-patienter är inte en riskgrupp (om du inte är en av de få som har påverkan på andningen pga MS). Så vitt jag vet så är det generell efterföljnad av folkhälsomyndighetens råd som gäller oavsett vilken medicin du går på.Det finns jättemycket info i det här ämnet samt här: https://ungmedms.com/2020/03/coronaviruset-risker-vid-ms/
som svar till: Förändringar i behandling med Mabthera #10392I think that’s because neurologists are learning more and more about Covid-19 and various MS medications. Early data shows that MS patients seems to be underrepresented in the ICU. Rheumatologists seems to use Mabtherasom as usual.
I recently received Rituximab (biosimilar to Mabthera) and do not feel the least bit worried after about increased risk for severe Covid-19.
But … feel free to ask COMBAT-MS. Because I’m very curious about what they say.
-
FörfattareInlägg


